Blog
Nekalá súťaž
7.11.2024
Stretli ste sa už s pojmom nekalá súťaž, príp. nekalosúťažné správanie? Viete, čo všetko spadá pod toto označenie? Je dôležité vyvarovať sa takémuto správaniu, a práve preto Vám prinášame tento blog, v ktorom uvedieme konkrétne príklady nekalosúťažného správania.
V moderných trhových ekonomikách existuje tzv. prirodzená hospodárska súťaž, pričom pod týmto označením si môžeme predstaviť akýsi prirodzený boj podnikov, resp. výrobcov o zákazníkov. Je to mechanizmus, ktorý motivuje podniky, aby ponúkali kvalitnejšie výrobky, a zároveň umožňuje spotrebiteľom vyberať si zo širšej škály produktov.
V rámci hospodárskej súťaže sa často stretávame s konaním podnikateľov, ktoré označujeme ako „nekalá súťaž“. Tento inštitút upravuje Obchodný zákonník, ktorý nekalú súťaž charakterizuje ako konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi a súčasne je spôsobilé privodiť ujmu spotrebiteľom alebo iným súťažiteľom. Zákon pritom takéto konanie výslovne zakazuje.
Na to, aby bolo správanie podnikateľa označené za nekalosúťažné, musia byť naplnené súčasne všetky znaky vyplývajúce z uvedenej definície.
Musí ísť o konanie v hospodárskej súťaži čo znamená, že na trhu musí existovať konkurencia medzi firmami/podnikmi, ktoré bojujú o zákazníkov s cieľom maximalizovať zisk. Predstavme si, že v malom meste sú dve kaderníctva, Kaderníctvo A a Kaderníctvo B. Obe sa snažia získať nových zákazníkov s cieľom zarobiť čo najviac peňazí a sú teda v konkurenčnom vzťahu.
Musí ísť zároveň o konanie, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi, pričom zákony neuvádzajú konkrétnu definíciu „dobrých mravov súťaže“. Spravidla však ide o zvyklosti či pravidlá, ktoré sú medzi súťažiacimi bežne dodržiavané a sú považované za morálne.
Okrem toho musí ísť o konanie, ktoré je spôsobilé privodiť ujmu či už spotrebiteľom alebo ostatným súťažiacim. Vráťme sa k príkladu dvoch kaderníctiev. Predstavme si, že Kaderníctvo A začne ponúkať špeciálnu akciu na strihanie vlasov. Kaderníctvo B s cieľom prilákať nových zákazníkov, začne šíriť informácie, že Kaderníctvo A používa staré a nebezpečné nástroje. V tomto prípade Kaderníctvo B porušuje pravidlá hospodárskej súťaže, pretože sa snaží získať zákazníkov nepravdivými tvrdeniami o svojom konkurentovi. Zároveň toto jeho konanie môže spôsobiť, že Kaderníctvo A prestanú navštevovať jeho zákazníci, čo mu môže spôsobiť veľké straty.
Najčastejšie sa stretávame s nasledovnými formami nekalosúťažného správania:
1. klamlivá reklama – ide o takú reklamu, ktorá uvádza do omylu, príp. môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená a súčasne môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb. O klamlivú reklamu pôjde napr. v prípade, ak výrobca uvádza, že produkt obsahuje určité zloženie, ktoré v skutočnosti neobsahuje,
2. klamlivé označovanie tovaru a služieb – rozumieme každé označenie tovaru alebo služby, ktoré môže vyvolať domnienku, že produkt s týmto označením pochádza z určitého štátu, z určitej oblasti alebo od určitého výrobcu, avšak v skutočnosti tomu tak nie je,
3. parazitovanie na povesti podniku, výrobkov alebo služieb iného súťažiteľa – najmä s cieľom získať pre seba prospech, ktorý by výrobca inak nedosiahol,
4. podplácanie – ide o konanie, ktorým súťažiteľ osobe, ktorá je členom štatutárneho alebo iného orgánu, priamo alebo nepriamo ponúkne, sľúbi alebo poskytne akýkoľvek prospech za účelom, aby jej nekalým postupom na úkor ostatných súťažiteľov zabezpečil neoprávnenú výhodu v súťaži.
Okrem vyššie uvedených možno za formy nekalej súťaže považovať aj napr. porušenie obchodného tajomstva, ohrozovanie zdravia spotrebiteľov, životného prostredia, zľahčovanie (rozširovanie nepravdivých alebo pravdivých údajov, ktoré môžu inému poškodiť) či vyvolanie nebezpečenstva zámeny.
Ak ste sa s akoukoľvek formou nekalosúťažného správania stretli, neváhajte sa na nás obrátiť. S využitím právnych prostriedkov na ochranu hospodárskej súťaže Vám radi pomôžeme.
Veríme, že náš článok bol užitočný a radi Vás privítame na konzultácii. Dohodnite si termín konzultácie s advokátom ešte dnes: pravnesluzby@4justice.sk alebo na tel. č.: +421 911 844 424.
Použité zdroje:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1991/513/#predpis.cast-druha
https://www.pravny-poradca.sk/nekala-sutaz